خانه پینگ پنگ ایرانwww.khanepingpong.com

خانه پینگ پنگ ایرانwww.khanepingpong.com

اخبار و رويدادهاي تنيس روي ميز ايران news table tennis of IRAN

 گفتگوی ندا شهسواري

در یک خانواده ورزشی چشم به جهان گشود. از سال ۱۳۷۵ به ورزش پینگ پنگ روی آورد. امیدوار است توجه بیشتری به ورزش بانوان شود و روزی جایگاه ارزشی برابری با ورزش آقایان داشته باشد. وی کمبود امکانات، کمبود توپ، راکت و معدود بودن سالن های استاندارد را از جمله مشکلات عمده همیشگی رشته ورزشی پینگ پنگ ......

در یک خانواده ورزشی چشم به جهان گشود. از سال ۱۳۷۵ به ورزش پینگ پنگ روی آورد. امیدوار است توجه بیشتری به ورزش بانوان شود و روزی جایگاه ارزشی برابری با ورزش آقایان داشته باشد. وی کمبود امکانات، کمبود توپ، راکت و معدود بودن سالن های استاندارد را از جمله مشکلات عمده همیشگی رشته ورزشی پینگ پنگ می داند اما موفق شد به عنوان اولین زن ایرانی سهمیه حضور در المپیک ۲۰۱۲ لندن را کسب کند. آنچه در ادامه می خوانیم متن گفت و گو با ندا شهسواری  است که در ادامه می آید:
کسب سهمیه المپیک را زحمات خود می دانید و یا یا شانس هم چاشنی کار بود؟
من فکر می کنم برای راهیابی به بازی های المپیک باید دور شانس را خط بکشیم چرا که از سه ماه پیش که مسابقات دهه فجر انجام شد من به کسب سهمیه امیدوار شدم. مسابقات ذکر شده به ما خیلی کمک کرد چرا که ۴ حریف قزاقستانی من در مسابقات کسب سهمیه المپیک حضور داشتند. در مسابقات دهه فجر بود که من و سایر اعضای تیم ملی پینگ پنگ بانوان ایران با سیستم بازی حریفان قزاق خود آشنا شدیم، به خصوص حریف سرسختم که در مسابقه فینال مسابقات دهه فجر به وی باخته بودم. در این مدت به اتفاق خانم لیموچی فیلم بازی حریفان خود را مرور و سیستم بازی آنان را آنالیز کردیم. من بعد از مشاهده فیلم مسابقات حریفم با سیستم بازی وی آشنا شدم و توانستم در مقابل این ورزشکار با نتیجه ۴ بر یک پیروز شوم و سهمیه المپیک را بدست آورم.
با توجه به این مطلب که ۴ سال قبل هم عضو تیم ملی پینگ پنگ بانوان ایران بودید، چه اتفاقی افتاد که این بار موفق به کسب سهمیه المپیک لندن شدید؟
۴ سال قبل من و سایر ورزشکاران از تجربه خیلی کمتری برخوردار بودیم. ما میادین ورزشی کمی را تجربه کرده بودیم و سطح بازی حریفان هم با ما قابل مقایسه نبود. ما  به راحتی و با فاصله امتیازی خیلی زیاد با آنان می باختیم ولی طی این ۴ سال با برنامه ریزی دقیق، حضور در اردوهای مداوم، حضوردر تورنمنت های مختلف و تمرین با ۲ ورزشکار مجارستانی که طی دو هفته اخیر برای تمرین با ما به ایران آورده بودند، باعث شد تا اعتماد به نفس و تجربه ما خیلی بیشتر شود. نتیجه این اعتماد به نفس کم شدن فاصله عملکرد ما در مسابقات بود که موفق به شکست حریفان خود شدیم.
حضور خانم لیموچی- سرمربی حال حاضر تیم ملی بانوان- را چقدر در پیشرفت ورزشکاران موثر می دانید؟
وی در بین مربیان ایرانی از دانش خیلی خوبی برخوردار است. می توان گفت در خصوص دانش و اطلاع داشتن از علم روز پینگ پنگ جهان چیزی کم ندارد. حضور وی به عنوان سرمربی تیم ملی خیلی موثر بود و توانست کمک خیلی خوبی برای من باشد. در مسابقه نهایی کسب سهمیه، در حالی که من گیم اول را باخته بودم، با راهنمایی های دقیق خود توانست باعث شود تا من نتیجه بازی را برگردانم.
از صحبت های شما به این نتیجه رسیدم که طی ۴سال تمرین و حضور در مسابقات به خودباوری لازم دست پیدا کرده اید، خود شما فکر می کردید که موفق به کسب سهمیه المپیک لندن بشوید؟
در اردوی ۱۰ روزه ای که پیش از اعزام به مسابقات  کسب سهمیه حضور داشتم، حدود ۸۰ درصد مطمئن شده بودم که یکی از اعضای تیم می تواند سهمیه ورودی را بدست آورد. من ایمان داشتم که یکی از ما ۴نماینده ایران مسافر لندن خواهد شد. علت این مطلب هم تغییر سطح عملکرد ما و ارتقای بازی ما طی یک ماه گذشته است.
همانطورکه می دانید المپیک میدانی برای حضور بهترین های هر رشته ورزشی است، شما به عنوان اولین بانوی ایرانی در رشته پینگ پنگ  برای درخشش راهی بازی المپیک می شوید یا قصد کسب تجربه دارید؟
حالا که من این فرصت طلایی را در زندگی خود بدست آورده ام، سعی دارم در چند ماه باقی مانده تا شروع مسابقات المپیک خوب تمرین کنم. قصد دارم از تجربیات خانم لیموچی و حضور در تورنمنت های پیش رو، استفاده کنم و بهترین عملکرد را در لندن داشته باشم.
خوب بازی کردن مستلزم یک برنامه ریزی خاص است. این برنامه ریزی انجام شده است؟ هدف گذاری شما تا اعزام به لندن صورت گرفته است؟
اردوی آماده سازی تیم ملی هم شروع شده است. فراموش نکنیم که برای حضور در میدان سخت المپیک مدت زیادی پیش رو نداریم.
در این زمینه چه برنامه ای دارید؟
ولی ما مسابقات آسیایی ماکائو را در پیش داریم. ما می بایستی خود را برای حضور در مسابقات جهانی آلمان در فروردین سال آینده آماده کنیم. طبق گفته رئیس فدراسیون قرار است من و نوشاد عالمیان به چند مسابقه اوپن و تورنمنت خارجی اعزام شویم.
طی سال جاری پینگ پنگ ایران به خصوص در بخش آقایان با حواشی بسیاری دست به گریبان بود و کمتر کسی امید به کسب سهمیه المپیک داشت. آیا بانوان راکت بدست هم با این مشکل مواجه بودند؟
همان طورکه در جریان اخبار هستید آقایان پنگ پنگ باز ما اعتراضاتی نسبت به رئیس فدراسیون داشتند  ولی خوب در نهایت خود ورزشکاران ضرر کردند. ما بانوان خود را وارد این مسائل نکردیم و در بخش خانم ها اصلا حاشیه نداشتیم.
حضور رئیس جدید فدراسیون چقدر در موفقیت شخص شما و بانوان راکت به دست موثر بود؟
زارع پور هم  مثل روسای فدراسیون قبلی نظیر شهنازی زحمت کشید. ما به چند مسابقه اعزام شدیم و ۲ یار تمرینی مجارستانی را برای تمرین با ما به ایران آوردند که کار آسانی نیست و خیلی هم موثر بود.
وضعیت پینگ پنگ بانوان ایرانی را در سال جاری چطورارزیابی می کنید؟
به نظر من پینگ پنگ ایران در ۴ سال گذشته پیشرفت خیلی خوبی داشته است. ما در پی حضور در مسابقات جهانی و آسیایی شاهد چندین پله صعود ورزشکاران ایرانی بوده ایم.
دلیل این پیشرفت را چه می دانید؟
کسب تجربه، اعتماد به نفس بالا ونترسیدن در مقابل حریفان خارجی عوامل مهم پیشرفت ورزشکاران ایرانی بوده است.
دوره قبل مسابقات المپیک، هما حسینی ورزشکار رشته قایقرانی پرچمدار کاروان ایران بود. چقدر برای خود شانس متصور
هستید که پرچمدار کاروان ایران باشید؟
نمی دانم ولی در صورت اتفاق افتادن این مطلب خیلی خوشحال می شوم. پرچمداری کاروان ایران در مسابقات لندن آرزوی هر ورزشکاری است. نمی گویم احساس غرور به آدم دست می دهد ولی احساس خوب وجود انسان را پر می کند.  حقیقت را بگویم تا قبل از طرح سوال به این موضوع فکرهم نکرده بودم.
به نظر شما بزرگ ترین مانعی که می تواند سد راه پیشرفت بانوان راکت به دست ایرانی شود، چیست؟
حال که ما به  این درجه از ورزش پینگ پنگ رسیده ایم به نظرم ۷  ۸ نفر اول ایران از نظر تکنیکی چیزی کم ندارند، مشکل ما نداشتن حریف تمرینی خوب به غیر از ورزشکاران ایرانی است چرا که با نبودن حریف تمرینی خوب پیشرفت ما متوقف خواهد شد و در همین سطح باقی خواهیم ماند. نیاز مهم امروز ما حریف تمرینی قدر است.
تا حالا شده است بگویند برای ورزش بانوان بودجه نداریم؟
بله خیلی وقت ها شده است. چرا که بیشتر مواقع ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه را به ورزش آقایان اختصاص می دهند ولی احساس می کنم به تازگی اوضاع در حال بهبود است.
فکر می کنم وضعیت فرق کرده باشد. تصور می کنم با کسب این سهمیه ورودی المپیک لندن پینگ پنگ بانوان نجات پیدا کند و نگاه دیگری به آن بشود.
حضور یک بانوی پینگ پنگ باز در المپیک لندن چقدر باعث اقبال عمومی بانوان نسبت به این ورزش می شود؟
معتقدم در کنار توجه بیشتر مسئولان به این رشته ورزشی، عملکرد ما هم  باعث ایجاد انگیزه شده و جذب جوانان شده و بیش از قبل به این رشته ورزشی توجه اقبال نشان می دهند. این مطلب فقط به جامعه جوان محدود نمی شود و حتی بین خود ورزشکاران هم انگیزه بیشتری ایجاد می شود.
در سالیان گذشته برنامه منسجمی را دیده اید که باعث رشد ورزش بانوان بشود؟
برنامه منسجم مثل هر رشته دیگر، تمرینات خوب و رویارویی با حریفان تمرینی قدر است و بیشتر از این نمی تواند باشد. ما به یک برنامه ریزی دقیق و هدف مشخص شده نیاز داریم.
در کشورهای خارجی معمولا جوائز در نظر گرفته شده برای قهرمانان در فرودگاه اهدا می شود ولی در ایران چنین نیست. اختصاص جوائز نقدی و به موقع پرداخت کردن آن چقدر در ورزشکار انگیزه ایجاد می کند؟
اهدای به موقع پاداش مالی و جوائز نقدی در ورزشکار انگیزه زیادی ایجاد می کند. من در جریان نبودم ولی اعتقاد دارم تحویل با تاخیر جوائز کار اشتباهی بوده است. از طرفی پاداش های معنوی هم می تواند در ورزشکاران انرژی حرکتی خوبی ایجاد کند.
برای شما جوائز معنوی مهم تر است یا مالی؟
به نظرم معنوی در اولویت است به خصوص که می دانم اولین زن ایرانی هستم که در رشته پینگ پنگ سهمیه ورودی المپیک را کسب می کنم و این مطلب در تاریخ ماندگار است.
از حریفان خارجی چقدر شناخت داری و سخت ترین حریفان شما از کدام کشورها هستند؟
من با همه بازی نکرده ام ولی با دیدن فیلم مسابقات حریفان، سبک بازی همه را دیده ام. بیشتر حریفان قدر من از کره و چین هستند. ما بیشتر در مسابقات اوپن چین و قطر با حریفان آسیایی خود بازی کرده ایم.
برنامه اردو چطور پیش می رود؟
در اردویی که در حال برگزاری است، قرار است فیلم مسابقات حریفان را آنالیز و جدا از ۴ نفر حاضر در مسابقات انتخابی المپیک، ۲ ورزشکار رده امید و ۲ راکت بدست رده جوانان به خاطر حضور مدرس آلمانی به اردو دعوت شده اند. معتقدم به دلیل دانش خوب این مدرس آلمانی  می تواند برای بالا رفتن سطح عملکرد ورزشکار مفید باشد.
روند استعدادیابی در پینگ پنگ چقدر در شناخت چهره ها موثر بوده است؟
استعدادیابی ۲،۳ سال است که در رشته پینگ پنگ راه اندازی و مدارس پینگ پنگ هم راه اندازی شده است. من از کلاس پنجم ابتدایی به این رشته علاقمند شدم و راکت بدست گرفتم.
امکانات اولیه برای محک خوردن افراد علاقمند به رشته پینگ پنگ وجود دارد؟ آیا وجود میزهای سیمانی در پارک ها برای ایجاد علاقه، توسعه ورزش و فعالیت بچه های کافی است؟ 
تا حدی می تواند موثر باشد ولی به نظر من مدرسه پینگ پنگ خیلی می تواند موثرتر باشد. ما در کشور چین می بینم  که مدرسه پینگ پنگ فعال است و خیلی موثر است اما فعالیت بچه ها در پارک ها بیشتر حالت تفریحی دارد و مربی بالای سر بچه ها نیست، به نظر برنامه هدفمندی نمی رسد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

خانواده پینگ پنگ ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 / 11 / 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , khanepingpong..Com , All Rights Reserved
Powered By .Com | Template By:
NazTarin.Com
استفاده از مطلب با ذكر منبع مجاز و تمام حقوق سايت مربوط به خانه پينگ پنگ ايران مي باشد